بارش‌های شدید در ارتفاعات زاگرس مرکزی | قویترین سامانه بارشی در 10 روز آینده
‌رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

بارش‌های شدید در ارتفاعات زاگرس مرکزی | قویترین سامانه بارشی در 10 روز آینده

جام جم آنلاین از شرایط نامناسب منابع ‌آب تهران گزارش می‌دهد

سدهای تهران خشک می‌شود؟ | لزوم مدیریت بحران آب در تابستان

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی می‌گوید: کمتر از 30 درصد ظرفیت‌ سدهای پنجگانه استان تهران دارای آب است و با افزایش دما و مصرف آب در تابستان شرایط  منابع آبی پایتخت ناگوارتر ‌خواهد شد.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی می‌گوید: کمتر از 30 درصد ظرفیت‌ سدهای پنجگانه استان تهران دارای آب است و با افزایش دما و مصرف آب در تابستان شرایط  منابع آبی پایتخت ناگوارتر ‌خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۰۸۱۳۶

به گزارش جام جم آنلاین، آخرین بررسی‌های انجام شده روی سدهای پنجگانه استان تهران از این حکایت دارد که حجم آب ذخیره شده در مخزن این سدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 56 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.‌

این درحالی است که هنوز به گرمترین روزهای سال نزدیک نشده‌ایم، اما مصرف آب در تهران بیشتر شده است و در آخرین بررسی‌هایی که 22 اردیبهشت انجام شد‌، میزان مصرف لحظه‌ای آب در تهران بیش از 52 هزار لیتر در ثانیه گزارش شده است.‌

براساس اطلاعاتی که شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره شرایط سدهای پنجگانه تامین کننده آب تهران منتشر کرده است نیز می‌توان گفت در روز بیست و چهارم اردیبهشت حجم آب سدهای تهران حدود 539 میلیون متر مکعب برآورد شده‌،‌ این درحالی است در مدت مشابه سال گذشته حدود 595 میلیون متر مکعب آب در مخازن سدهای تهران وجود داشته است.

کارشناسان معتقدند در شرایط نرمال حجم آب‌ ذخیره شده در سدهای پنجگانه تهران می‌تواند به حدود 940 میلیون مترمکعب نیز برسد.

‌احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی نیز در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تاکید می‌کند: حجم آب ذخیره شده در مخازن سد‌های پنجگانه تهران به کمتر از 30 درصد ظرفیت رسیده است.

او ادامه می‌دهد: ما این شرایط را در حالی تجربه می‌کنیم که‌ در پر بارش‌ترین ماه سال  قرار داریم. نگران کنند‌ه‌تر اینکه با افزایش دمای هوا در تابستان مصرف و تبخیر آب نیز افزایش پیدا می‌کند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در پاسخ به این پرسش که وضعیت بارش‌ در خرداد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ می‌گوید: نمی‌توان به بارش‌های خرداد نیز امیدوار بود.

‌به گفته وظیفه با ذوب شدن برف‌ها در ارتفاعات دبی رودخانه و آورده آنها ‌ کاهش می‌یابد. به همین دلیل شرایط سدهای تامین کننده آب‌ تهران ناگوارتر می‌شود.

سدهای تهران خشک می‌شود؟  |افزایش بحران آب در تابستان

‌این درحالی است که شرایط در بسیاری از استان‌های کشور نیز مانند تهران نگران کننده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در این باره توضیح می‌دهد: در نیمه شمالی کشور بارش‌ها کاهش یافته است. به همین دلیل شرایط منابع آب این مناطق مناسب نیست. ‌استان‌‌هایی مانند‌ همدان، مرکزی، قم، جنوب فارس، هرمزگان،  نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، کرمان، تهران، خراسان  جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، قزوین، آذربایجان شرقی، مازندران، گیلان، گلستان‌ و اردبیل از لحاظ بارش در  وضعیت نامناسبی ندارند، زیرا  از‌ 20 درصد تا 52 درصد دچار کم‌بارشی شده‌اند.

به گفته او خراسان رضوی با کاهش 52 درصدی بارش‌ها شرایط نگران‌ کننده‌تری نسبت به دیگر استان‌ها دارد.

وظیفه عنوان می‌کند: این روزها کشوردر شرایط خشکی مفرط  قرار دارد، زیرا‌ سومین ‌خشکسالی پی در پی را تجربه می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها